V(m)bo-route

V(m)bo-route

Ons onderwijs binnen het vmbo is erop gericht om leerlingen te laten overstappen naar het reguliere onderwijs. Ons vmbo biedt een 2-jarig curriculum.

Bij de start van hun studieloopbaan op onze school bepalen wij aan de hand van de ondersteuningsbehoefte van de leerling welk curriculum wordt gevolgd. Onze leerlingen stromen na het 2-jarig curriculum in bijna alle gevallen uit naar het regulier vmbo. Een ambulant begeleider begeleidt de overgang naar het regulier onderwijs en werkt hierbij nauw samen met de mentor van de reguliere school, de leerling en de ouders.

Vakken

In de twee jaar dat de leerlingen bij ons op school zitten staan de vakken uit de onderbouw van het vmbo op het rooster. Onze leerlingen krijgen naast de reguliere vakken ook extra Nederlands, woordenschat, communicatieve vaardigheidslessen (cova) en een aantal praktijklessen. Ook krijgen zij sociale vaardigheidstraining. Dit is nodig omdat er vaak een leerachterstand en een achterstand op sociaal-emotioneel gebied aanwezig is als gevolg van de taalontwikkelingsstoornis.

Praktijklessen

Om onze leerlingen voor te bereiden op de keuze voor een beroepsrichting volgen ze praktijklessen. Het doel van de praktijklessen is als volgt.

  • Leerlingen kunnen een bewuste en verantwoorde beroepskeuze maken.
  • Leerlingen oriĆ«nteren zich op beroepsopleidingen.
  • Leerlingen krijgen zicht op speciale vaardigheden en leren zich deze eigen te maken.
  • De mentor kan de leerling beter adviseren over een vervolgopleiding.

We bieden de volgende beroepsrichtingen:

  • Agrarisch: groenbreed.
  • Technisch: techniekbreed en bouwbreed.
  • Horeca: koken
  • Verzorging

Voorlichting over en lessen in de richting verzorging geeft het Auris College Leiden zelf.